9 apr. 2010

Mă avânt ? Pot ? Vreau ? Ştiu ?

Acum trebuie să mă aleg, să mă proiectez. Mă avânt ? Pot ? Vreau ? Ştiu ? Ce curios lucru: văd că dacă vreau să apuc pe calea creştinismului trebuie să mint. Cum a minţit şi poporul acesta (în mijlocul căruia m-am născut) - şi bine a făcut - când a fost nevoit să se plece fesului, neamţului, moscovitului. Trebuie să mint aşa cum în matematici soluţia uneori nu poate fi găsită decât mai întâi complicând datele, ocolind miezul problemei.


Trebuie să mint. Asta înseamnă că lucrurile nu sunt atât de simple. Lumea nu e simplă. Creştinismul, băiete nu-i tot una cu prostia.

Delirul o fi bun la Zurich, la cafenea. Aici nu-i acolo. Aici se opreşte trenul în gară, nu gara la tren. Aici e ţara lui Ion, a Fanarioţilor şi a lui Soarbe-Zeamă, aici Vlad Ţepeş i-a tras pe solii turci în ţeapă, iar lui Carol i s-a arătat că porumbul se mănâncă cu mâna, aici e pe viaţă şi pe moarte, aici nu-i decor sofisticat, nu-s draperii, nu-i paradis ori iad artificial, aici e ca la dugheană, ca la tejghea, ca la obor; nu-i cu giuvaiericale, e cu pietre, cu bolovani. Aici te arunci ori ba. Aici, acum, acum, acum. Aici, pe loc, alegi.

Acum trebuie să mă aleg, să mă proiectez. Mă avânt ? Pot ? Vreau ? Ştiu ?...

fragmente din "Jurnalul fericirii" de Nicolae Steinhardt

Piesa: Phoenix - Nebunul cu ochii închişi.

Fotografie realizată de Cătălin Stelian.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu va obositi sa comentati daca nu aveti o identitate clara, vizibila si verificabila.