10 mai 2016

Victor Moldovan


Maestrul, Victor "Vicky" Moldovan.

fragment din cartea scrisă dar pe care nu mă pricep (încă) să o public.

Actor, regizor, profesor de Arta Actorului, un ardelean inimos și darnic, cu dragoste fără sfârșit, născută din pasiunea sa pentru teatru și actori. L-am prins în ultimii săi ani de viață, pe când încă eram actor angajat în Teatrul Național București. Activa febril ca asistent de regie, mă încuraja la fiecare pas din culise sau din sală, unde se ascundea nevăzut, să mă "audă". 

Râdea când ne întâlneam privirile și mă trata delicat din borseta de care nu se despărțea niciodată, cu fursecuri proaspete făcute de soția sa, doamna Angela Moldovan, absolventă de Conservator și de Facultate de Filologie în limba franceză la Cluj, celebra interpreta a melodiei "Mi-am făcut bundiță nouă"...

Invitat să le vizitez casa, am descoperit un adevărat altar dedicat actorilor, cu fotografii rare din spectacole uriașe despre care citisem în cărțile de Istoria Teatrului. Habar nu aveam de multe la vremea aceea însă întâlnirea cu nenea Vicky m-a zguduit din temelii. Îi urmăream reacțiile, corporalitatea și expresivitatea gesturilor minunate, elegante, petreceam ore nesfârșite ascultând cum povestea despre Moni Ghelerter, Al. Finţi sau Sică Alexandrescu...
Ne-a părăsit într-un mai din 2007, discret, înconjurat de o mână de actori care nu l-am uitat și o colectie de vieți peste care timpul nu are nici o putere...

lberth Bhon (din "Cei din Dangaard”), Spiridon Biserică (“Mielul turbat”), Scapin (“Vicleniile lui Scapin”), Curley (“Oameni și șoareci”), Nikita Ivanici (“Viață de actor”)...

Victor "Vicky" Moldovan
1926, Zlatna, Alba - 2007, București
© Victor Vurtejanu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu va obositi sa comentati daca nu aveti o identitate clara, vizibila si verificabila.