22 sept. 2010

Feţele tăcerii.


"Trageţi, am o singură inimă" au fost cuvintele care au dat o palmă grea militarilor din piaţă. Răspunsul sec al maiorului Valeriu Burtea - „Împuşcaţi-i, că nu-s oameni !" - a stins, pentru 13 dintre manifestanţi, flacăra care ardea violent pentru dreptate.

Călin a trăit. După luni de spitalizare, eroul a reînviat, ca să trăiască o cumplită perioadă de dezamăgire şi umilinţă, în care triumful adevărului întârzia să apară. Viaţa lui a fost scurtă. Dar nu omul ce numară cei mai mulţi ani a trăit cel mai mult, ci acela ce a trăit cei mai profund. Călin a murit la vârsta fatală a revoluţionarilor - 33 de ani - vârsta la care nu întâmplator a murit Hristos ca om, şi Eminescu ca poet lucid.

Călin a fost un om talentat. Aşa a reuşit să joace şi în filmul “Undeva în Est”, regizat de către Nicolae Mărgineanu, după un scenariu al scriitorului Augustin Buzura şi intitulat "Feţele Tăcerii". Pe cât de misterioasă este cartea lui Augustin Buzura despre acest subiect, scrisă în 1974, pe atât de halucinantă şi profetică este interpretarea lui Teodor Şuşman de către Călin Nemeş, care avea să se sinucidă în 1993, după ce a scris:

"Circulaţi. Totuşi, gândiţi-vă că într-o bună zi se va încheia şi viaţa voastră supusă stomacului. Iertaţi-mi că vă reamintesc, dar vă dau cuvântul meu de om că într-o zi, în care soarele va răsări la fel ca astăzi, veţi muri. Şi dumneavoastră, şi eu. Mai devreme sau mai târziu. Şi ceva îmi spune că imediat după acest ultim eveniment al vieţii noastre, care este moartea, îi vom reîntâlni pe ei, pe magnificii copii şi adolescenţi ai lui decembrie 1989. Şi, poate, ne vor întreba ce am făcut după moartea lor? Ştiu că eu am ce să le răspund. Dar dumneata, trecătorule?”

IN MEMORIAM
CĂLIN NEMEŞ

1960 - 1993

2 comentarii:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=ugxFcmZXDyc&p=298F13783DB729BA&playnext=1&index=2

    Daca-i vorba despre domnisorul Calin, sa-i lasam muzica ceasta...sa o ascultam noi pentru domnia sa, ca stiu eu de la o steluta ca i-a placut.
    Si sa ne rugam din inima la Dumnezeu, sa-i usureze muncile cele grele...

    RăspundețiȘtergere
  2. Frumos gand. M-am bucurat, va multumesc!

    RăspundețiȘtergere

Nu va obositi sa comentati daca nu aveti o identitate clara, vizibila si verificabila.