11 aug. 2019

D'ale, la Dalles



"Unul de la noi de la perceptie m-a invatat! „Vrei sa-ti treaca? mananca, bea, fa petreceri si magnetizeaza-te, dar magnetizeaza-te strasnic cu jamaica..." și... ma magnetizez." 
Catindatul (Actul II, Scena I)

Magnetizat am fost si eu, dupa reprezentatia spectacolului "D'ale carnavalului" din seara zilei de 8 august 2019, de la Teatrul Principal, sala Dalles.


Scrisa de Ion Luca Caragiale pentru concursul organizat de Teatrul National  Bucuresticoncurs  pe care autorul l-a castigat, comedia a avut premiera pe 8 aprilie 1885. Socotind putin aflam ca sunt 134 de ani. Adica una suta treizeci si patru de ani ! Istorie... ? Neinteresant! 

Si totusi..

Daca cerecetam putin vom descoperi o istorie zbuciumata... De la scandalizarea "moralitatii" publice la atacuri de presa, de la montari controversate si cronici defavorabile la lucrari menite sa apere intreaga opera a autorului (Comediile domnului Caragiale - Titu Maiorescu), de la succese memorabile precum montarea lui Sica Alexandrescu din 1951 la... cosmarul materiei de studiu pentru examenul de bacalaureat al elevilor... "D’ale carnavalului" este cumva „infernul operei lui Caragiale”, asa cum o numeste Mircea Cartarescu

Oare ce-ar mai putea fi spus, relevat sau adaugat despre o noua montare realizata intr-un teatru... nou ? Inainte de toate, intreaga punere in scena a acestui spectacol se constituie intr-un examen greu de trecut pentru orice teatru, regizor, scenograf, tehnician, dar in primul rand pentru actori! Dincolo de productie, management, resurse artistice sau financiare, oricarui actor, care are sansa de a "prinde" un rol in aceasta comedie, nu are cum sa nu ii bubuie in suflet si trup, replicile devenite deja celebre, studiile de personaj din anii facultatii sau diversele montari ale acestui spectacol...

In vremuri nu de mult apuse, publicul era capabil sa rosteasca odata cu actorul de pe scena, fiecare replica. La fel ca in "O scrisoare pierduta" sau "O noapte furtunoasa. Pastrandu-si totusi deschisa urechea sufletului, astepta atent optiunea asumata de actor, rasplatind generos cu aplauze cand acesta reusea sa surprinda.



"Frumosul este singurul atribut potrivit al lumii, tot asa nemarginit ca si dansa." 
Ion Luca Caragiale

Daca ar trebui sa rezum intr-un singur cuvant ceea ce am simtit dupa vizonarea acestui spectacolul regizat de catre Dan Tudor, acesta ar fi: 

Libertate!

Creatorul talentat, care a studiat indelung, sincer, atent, determinat, animat de multa dragoste si traind experiente exceptionale de viata, nu are nici o teama in a formula si darui liber, creatia sa. 

Curajul de a propune o montare clasica din care fac parte patru tineri actori talentati, fara o scenotehnica "high tech" sau alte efecte de scena, acuratetea respectarii textului, inventand situatii ofertante si inedite, muzicalitatea aparte a intregului spectacol, marcata chiar de momente muzicale live, cu percutii si ritmuri, apoi efortul de a se angaja si ca actor in propria viziune regizorala si nu in ultimul rand forta de a depasi inteligent inca un prag, pe drumul inceput cu multi ani in urma, cand reusea sa ma zgudie din temelii, pe mine si pe cei prezenti in sala de spectacole a hotelui Forum, in seara recitalului sau "Haine de paiata" pentru care a fost distins cu Marele Premiu la Gala Tanarului Actor Costinesti 1985, ei bine toate acestea, m-au condus in a rezuma totul la starea de libertate.

Renascentist prin definitie, fost sportiv de performanta, poet, muzician, actor, regizor, profesor, doctor in Artele Spectacolului, membru al Uniunii Scriitorilor, spirit vizonar si tenace, Dan Tudor reuseste cu fiecare demers estetic creat, sa imbine perfect tragicul si comicul, intr-un cadou unic, daruit spectatorilor, cu libertate, dar si cu multa, foarte multa dragoste. 

In distributie  alaturi de Manuela Hărăbor, luminoasa desi impunatoare si autoritara in Mita Baston, va veti bucura de prezenta Corinei Dănilă. Stapana pe sine, daruieste cu naturaletea-i obisnuita, sarm si umor, propagand insa si forta necesara rolului Didina Mazu.

Dan Tudor in Iancu Pampon si maestrul Tudorel Filimon in rolul Crăcănel, actioneaza ca un liant formand un cuplu extraordinar, consolidat de o legatura tainica ce ii uneste parca si dincolo de rampa scenei. Separat sau impreuna mi-au reamintit cu bucurie de stralucitul cuplu Farfuridi si Brânzovenescu, implinit maiastru de maestrul Dem Rădulescu si Mircea Diaconu, in celebra montarea a Teatrului Bulandra cu "O scrisoare pierdută" din anul 1972, in regia maestrului Liviu Ciulei.

Reusind sa daruiasca fiecarui actor libertatea de a se exprima, regizorul Dan Tudor asigura o partitura ampla  si tinerilor actori Florin Dobre, un Iordache plin de vitalitate, dar care marcheaza inteligent si accente de duiosie, Ionut Gurgu - Chelnerul, un rol aparent mic, dar pe care tanarul actor a creat o partitura plina de umor ce aduce pe alocuri cu scene din secventele de aur ale filmului mut, Marius Furtuna - Ipistat plin de muzicalitate, ritm si aplomb si nu in ultimul rand Vlad Vîlciu - Catindatul, care jucandu-se tot timpul cu planurile si alternand plin de talent si versatilitate stari si situatii pe muchie de cutit, si-a consolidat cu acest personaj, calea catre, cred eu, o cariera stralucita!



Intr-un decor aparent simplu insa creat inteligent, cu spatii de joc ofertante, mobile, cu atentie in detalii, care induce atmosfera necesara personajelor caragialiene se remarca identitatea Corinei Grămoşteanu. Costumele spectacolului nu pot fi asumate unei epoci anume. Cu baza clasica, dar si un captivant apetit catre avangarda, creatoarea Geanina Punkosti, intregeste perfect matrita intregii productii. 

Despre Gabriel Fătu, actorul care insufleteste personajul Nae Girimea, marturisesc ca nu imi este usor sa vorbesc. Nu am nicio rezerva fata de prestatia artistica pe care acesta o imbina cu farmec si determinare, reusind sa innoade si sa deznoade intrigile amoroase ale amantelor amorezate si amantilor pusi pe razbunare. Daca intregul spectacol, asa cum am amintit, m-a condus catre ideea de libertate, in cazul actorului, producatorului, managerului si prietenului Gabriel Fatu, adeseori ma rezum la cuvantul curaj. 

Este un curaj nebun, in aceste vremuri, sa ridici si sa sustii din temelii o institutie culturala abandonata, ba merg mai departe si spun, sabotata, ca sa raman in spiritul marelui Caragiale. Sa strangi si sa sustii in proiecte de succes, o trupa ampla de actori. De la vedete cu personalitate si experienta uriase la tineri actori, unii chiar studenti. Sa reusesti cu curaj si argumente sa demontezi fiecare atac, tintit cu acuratete, atunci  cand lucrurile au inceput sa capete contur si directie. Si tot cu curaj sa zambesti cavalereste cand lasand deoparte munca din spatele unei productii, a unui proiect nou, a unui noi incercari de a te curma, stradanie nesfarsita si nimicitoare, sa reusesti sa inchei in aplauze scena, ca actor. 

Invaluind intr-un echilibru sensibil si armonios curajul cu libertatea, minunata intalnire care a nascut spectacolul "D'ale, la Dalles", depaseste incantator prejudecatile cu care vrand-nevrand intri in cocheta si primitoarea, astazi, sala de spectacole din centrul Bucurestiului. 

Teatrul Principal, invidiat si suduit pe la colturi, insa iubit de multi, de foarte multi spectatori, actori, scenografi, tehnicieni sau iubitori de arta, de teatru si frumos, inalta in palmaresul sau o noua poveste sincera, de succes, consolidand demersul sau de a deosebi esenta de aparenta.

                            de Ion Luca Caragiale
REGIA: Dan TUDOR
SCENOGRAFIA: Corina GRĂMOȘTEANU

Fotografii realizate de Victor Vurtejanu
©Victor Vurtejanu

7 iul. 2019

Taina


Uneori ma opresc si apas declanșatorul camerei foto si apoi ma bucur.

Taina ©Victor Vurtejanu
Facebook.com/victor.vurtejanu.oficial
www.actoru.ro 

31 mai 2019

Spectacolele lunii Iunie



Sambata, 8 Iunie, ora 19.00 - Eu Dau Banu',Eu Dau Ora Exactă! de Nicole Dutu
regia Razvan Oprea - Teatrul Municipal "Maior  Ghe. Pastia" - Focsani

Duminica, 9 Iunie, ora 19.00 - Eu Dau Banu',Eu Dau Ora Exactă! - 
Casa de Cultură Constanţa

Miercuri, 12 Iunie, ora 19.00 - Eu Dau Banu',Eu Dau Ora Exactă! - 
Teatrul Principal, sala Dalles

Miercuri, 19 Iunie, ora 19. 00 - Eu Dau Banu',Eu Dau Ora Exactă!  - Casa de Cultură Oneşti

Sambata, 22 Iunie, ora 19.00 - Nunta lui Krecinski regia Mihai Bendeac - Teatrul de Comedie

Duminica, 23 Iunie, ora 19.00 - Nunta lui Krecinski - Teatrul de Comedie

Mai multe informatii despre spectacole, distributii si cronci pe: actoru.ro/agenda

Fotografie realizată de Dinu Lazăr
©Victor Vurtejanu

29 apr. 2019

Povestea Cântărilor

Hristos a Înviat ! 



"Iata Mirele" - extras de pe CD-ul "Cântările Postului Mare" interpretate de strana formata din calugarii din Manastirea Sinaia si o grupa de studenti din cadrul Universitatii Nationale de Muzica Bucuresti, condusi de neobositul protosinghel Mihail Harbuzaru - Mihail Protos, sub binecuvantarea si ajutorul parintelui starea, arhimandritul Macarie. 

Este primul material audio pe care l-am realizat in calitate de producator artistic, reusind performanta de a inregistra in intregime cele 12 piese interpretate in stil psaltic cu ison de voci barbatesti si solist, chiar in Biserica “Sfânta Treime” din Mănăstirea Sinaia.

Acolo am urcat modestul meu studio audio, ajutat de o mana de prieteni inimoşi - Liana Șega, Alex LambrinoLucian Tudoran, Ender Aslan, Dan Teodorescu, Mara Istina, Andrei Stancevici si in Saptamana Patimilor din anul 2005, bunul Dumnezeu a deschis o cale pentru noi.

"Cântările Postului Mare interpretate de călugării din Mănăstirea Sinaia"

tehnician de sunet: Ender Aslan & Lucian Tudoran

mastering: Andrei Stancevici - Diesel Comp
producator executiv & inregistrări audio: Victor Vurtejanu
grafica: Mara Istina
fotografii: Ştefan Varga
©Victor Vurtejanu

11 apr. 2019

Tata, eu vreau sa dau la teatru


Efervescenta, sincera, plina de energie dincolo de limite, se ridica cu zambetul pe buze de fiecare data cand viata o tranteste cu capul de toti peretii. Exista in ea un preatimpuriu stoicism in fata greutatiilor. Tineretea prin definitie este cumva mai aproape de inocenta decat fata de intelepciune si nu gaseste lesne resurse pentru a rezista in fata agresiunii... Si totusi ea razbate, cu intelepciune si farmec dincolo de apocalipsele prezentului. Caci cotidianul artistic, mai ales pentru o actrita tanara, talentata si frumoasa, este deseori strabatut de gri, raceala si interes meschin.

Continuand sa ma uimeasca, imi aminteste adeseori de finalul celebrului film "Zorba", cand protagonistul principal incepe sa danseze liber si fericit, indemnandu-si partenerul devastat, sa rada de proportiile dezastrului si sa se bucure de frumusetea vietii.

Oferind emotie si bucurie, se dezvaluie cu deplina sinceritate oricui are ragazul de a se apleca o clipa, asupra unui actor tanar, extrem de inzestrat, daruit de Dumnezeu cu o forta dramatica tulburatoare si din pacate extrem de putin folosita. Increzatoare in tot ceea ce viata i-a daruit, isi continua exceptional demersul artistic cu franchete si neastampar elegant, alegand sa raspunda cu inteligenta, generozitate si farmec oricarei neputinte trecatoare.

Dincolo de cuvinte, intre vis si dorinta de zbor, inocenta dar profunda, Călina este prezenta vie, neconditionata si indispensabila destinului provocat, atunci cand a rostit simplu dar absolut: 
"Tata, eu vreau sa dau la teatru".

©Victor Vurtejanu

3 apr. 2019

Spectacole în aprilie



Vineri, 5 Aprilie, ora 19.00 – Eu Dau Banu', Eu Dau Ora Exactă! de Nicole Dutu, regia Razvan Oprea - Teatrul Principal, sala Dalles.

Vineri, 13 Aprilie, ora 19.00 – Eu Dau Banu', Eu Dau Ora Exactă! de Nicole Dutu, regia Razvan Oprea - Teatrul Principal, sala Lipscani.

Vineri, 19 Aprilie, ora 19.00 – Nunta lui Krecinski, regia Mihai Bendeac - Teatrul de Comedie.

Sâmbătă, 20 Aprilie, ora 19.00 – Nunta lui Krecinski, regia Mihai Bendeac - Teatrul de Comedie.

Mai multe informaţii despre spectacole, distribuţii şi cronci pe: actoru.ro/agenda


Fotografie realizată de Lazar Dinu
©Victor Vurtejanu

22 mar. 2019

EDB - Cronica de Adrian Onicescu


Miercuri, 20 martie, la Casa de Cultura a Sindicatelor Galati a avut loc spectacolul „Eu Dau Banu’, Eu Dau Ora Exactă", cu trupa Teatrului Principal din Bucuresti. In distribuţie: Carmen Tănase, Ion Ionuţ Ciocia, Victor Vurtejanu, Maria Radu, Silvia Stanciu, Călina Epuran, Răzvan Bănică şi Gabriel Fătu; scenografia: Simona Marcu; costume: Geanina Punkosti, regia: Răzvan Oprea.

"Victor Vurtejanu joaca magistral subalternul, cu toata paleta diversa a viermuirilor acestuia dinaintea autoritatii, cu izbucniri de competenta abil strunite dupa criteriile conformismului, cu accente de un uman lesne inteligibil in conditia sa subalterna si cu izbucnirile teluric-sulfuroase ale vulcanului secret de parvenire atunci cand prinde vantul oportunitatiilor favorabile in panze. 

Impresionante la el sunt alternarile registrului vocal, modularile vocii pe subiect, stantele sculpturale, marca a vechii scoli de teatru a profesorului Dem Rădulescu."

Intreaga cronica scrisa de domnul Adrian Onicescu, caruia ii multumesc si pe aceasta cale, o puteti citi aici.


©Victor Vurtejanu

18 mar. 2019

Singur printre poeţi.


- Surioara draga, am...
Am venit sa-mi dai și mie...
Pan’ la primavara...
- N-am.
- ...un graunte... ai o mie.
- N-am.

- Dar toata lumea stie:
E doar lucru cunoscut.
- Am, da’ nu vreau
sa-mprumut!
Astă-vară ce-ai făcut?
- Am cantat...
- Acuma joaca!
- Imi e foame, c-as juca...
- Joaca...
- Nu ma enerva,
Ca-s nervos... imi dai, or...
- Ba.

- Esti zgarcita...
- Ma inchin.
- Da’ o sa te-ntind putin.

Si-agatand vioara-n grinda
Greieru-nsfaca furnica
Si-ncepu „sa o destinda”.

Si-a batut-o zdravan, vere!
Apoi s-au oprit. Tacere.
Amandoi stateau ca muti.

- Ei, acuma ma-mprumuti,
Surioara?
- Cu placere.

Greierele şi furnica - Marin Sorescu

15 mar. 2019

Gloria


Actorii la fel ca profesorii, avocatii sau medicii, prin natura profesiei lor, trebuie sa invate, sa se perfectioneze, sa cerceteze si sa culeaga permanent informatii din toate domeniile pentru a reusi sa performeze. 

Pentru a gasi angajamente in afara celor din teatru, actorii trebuie sa se prezinta la concursuri (casting-uri) unde sa sustina scurte partituri, sa fie fotografiati si catalogati in banci de date ce vor fi prezentate diversilor angajatori din publicitate si rareori televiziune sau film. 

Cu ceva ani in urma,  am intalnit pe holul unei agentii de casting, o actrita inalta, tanara, blonda, frumoasa si deosebit de grabita... Ceva o mana din spate si o deosebea fundamental de restul actritelor ce completau plictisite fisele de date. Am urmarit-o destul de atent pentru ca deranja enorm linistea si monotonia instalate pana la aparitia ei. Si asta mi-a placut. Am stiut cumva, ca o voi mai intalni. In paranteza marturisesc, ca exista in mine o intuitie pe care desi nu o pot controla pentru a-mi crea beneficii, ea functioneaza si ma face deseori atent... 

Actrita grabita, cauta un pix, scapa pe jos fisele ce trebuiau completate, vorbea bartitonal si la telefonul mobil si cu agentul de casting si... toate in acelasi timp, ca intr-un sincron comic atent pregatit. Intreaga incapare era subjugata de carisma si forta acestei actrite, inclusiv eu care am renuntat sa imi completez fisele si am inceput sa urmaresc atent intreaga desfasurare de forte. 

Printre zambete aruncate rapid, impunea hotarari ce dadeau peste cap intregul program al casting-ului. Se anunta in diverse locuri prin telefon, se scuza si cauta un loc pe scaunele aflate in incapere. M-am facut ca ploua... Nici prin cap nu imi trecea sa ii ofer locul. Deja vizualizam scena in care agentul de casting vine si isi cere scuze cerand sa ii cedez locul la proba, actritei grabite pe motiv ca...

Asa a si fost.
Actrita a intrat peste mine la proba. Eu m-am enervat si am plecat. Dar am stiut ca o voi mai intalni si asa a fost.

Am petrecut multe ore in repetitii exceptionale la Teatrul de Comedie, unde Mihai Bendeac ne-a reunit in minunata poveste care astazi este spectacolul "Nunta lui Krecinski". Asa am aflat ca actrita intalnita cu ani in urma la un casting, este un om deosebit, sensibil si atent. Dincolo de tinerete, este un vulcan creativ ce reuseste sa compuna si sa impuna iar fiecare clipa din viata ei este strans legata de Arta actorului. 

Lidocika, personajul intruchipat de ea, ma emotioneaza profund si ma tulbura de fiecare data cand ingerul se coboara si impreuna urcam pe scandura scenei, umar la umar, ea fiica si eu tata.

La mulţi, mulţi ani Gloria Găitan !

fotografie realizată de Mihnea Irimia

©Victor Vurtejanu